Navigation

Inhaltsbereich

Sessiun: 07.12.2005
La famiglia e ses ambient sa midan er en il chantun Grischun. Noss chantun duai esser ina plazza attractiva per la populaziun che lavura. Nus vulessan domiciliar novas interpresas en noss chantun u almain mantegnair las existentas. Er en noss chantun è l'ambient social sa midà. La structura classica da la famiglia, en la quala in genitur sa deditgescha a l'educaziun ed a la tgira dals uffants e l'auter procura per las entradas da la famiglia, è adina main la regla. Adina pli savens vulan u ston lavurar domadus partenaris. Quests novs models da famiglia ch'èn savens er vegnids crititgads cuntegnan ristgas e schanzas per il stadi e per la societad. Il stadi po influenzar mo minimalmain quest svilup. Il stadi sto dentant metter a disposiziun las cundiziuns generalas per in svilup saun, social ed economic.

La responsabladad principala per ils uffants duain surpigliar er vinavant ils geniturs. Noss uffants na duain dentant betg suffrir da l'ambient social ch'è sa midà. Els han il dretg d'ina buna tgira durant l'absenza da lur geniturs. Uffants da la via na pon ins betg responsar ed els chaschunan custs socials exagerads. Per il chantun e per las vischnancas duai esser giavischabel per motivs socials e da l'economia publica da stabilir uras da bloc, maisas da mezdi, agids da far las lezias/ils pensums e canortas. Dal puntg da vista social gidan questas mesiras en ina vasta dimensiun a prevegnir a la negligientscha, a la dependenza ed a difficultads en scola. Uschia spargnan il chantun e las vischnancas blers custs socials. Vischnancas cun structuras dal di han avantatgs per l'arrivada da pèrs cun duas pajas. Pervi da las entradas fiscalas considerablamain pli autas da pèrs cun duas pajas e pervi dals respargns tar ils custs socials dastgassan las vischnancas ed il chantun senz'auter profitar finanzialmain da talas structuras. L'introducziun da structuras dal di sto vegnir adattada als basegns da las singulas valladas.

Structuras dal di en scola rendessan pli attractiv noss chantun sco plazza economica. Il turissem ed il mastergn pudessan profitar ed i pudessan resultar novas plazzas da lavur per indigenas e per indigens. Blers auters chantuns han vis l'avantatg da la concurrenza ed han instradà midadas da structura correspundentas.
Structuras dal di duain vegnir purschidas sin basa voluntara ed en furma orientada a la dumonda. Las utilisadras ed ils utilisaders duessan pajar sumegliantamain sco tar las purschidas da tgira d'uffants cumplementara a la famiglia proporziunalmain a lur capacitad economica e gidar uschia ad obtegnair ina purschida che cuvra ils custs. En noss chantun cumplex dastgassi esser impurtant che las vischnancas hajan ina gronda autonomia per concepir e per finanziar la purschida.

Nus envidain la regenza da far in rapport davart las suandantas dumondas sco er da proponer mesiras ed eventualas midadas da lescha:

- Co pon la scolina e la scola populara vegnir purschidas en noss chantun sco scolas dal di, senza che mintga vischnanca vegnia sfurzada da far quai?

- Co poi tuttina vegnir garantì che mintga uffant possia frequentar ina scola dal di en ina distanza adequata?

- Co pon vegnir realisadas en noss chantun la voluntariadad da l'utilisaziun ed ina realisaziun che cuvra ils custs?

Cuira, ils 7 da december 2005

Name: Feltscher, Robustelli, Cahannes, Berther (Mustér), Casanova (Cuira), Casty, Christ, Claus, Donatsch, Hanimann, Hess, Kessler, Koch, Krättli-Lori, Loepfe, Marti, Meyer-Grass (Claustra), Mengotti, Michel, Noi-Togni, Perl, Pfister, Rizzi, Thomann, Tramèr, Tremp, Zegg, Blarer, Campell, Hartmann (Cuira), Toschini

Session: 7.12.2005
Vorstoss: rg Auftrag


Resposta da la regenza

La regenza parta l'opiniun che furma la basa da l'incumbensa ch'in svilup saun, social ed economic da la societad dependia da cundiziuns generalas correspundentas. En il sectur da l'educaziun fan part da quai tant pussaivladads optimalas da scolaziun e da furmaziun professiunala sco er agids d'assistenza ordaifer la scola, cumplementara a la famiglia, per la generaziun vegninta.

La lescha da scolina e la lescha da scola permettan da crear structuras dal di en il senn da questa incumbensa. En differentas vischnancas stattan singulas u pliras da questas purschidas (scola dal di, canorta, maisa da mezdi, agid da far las lezias/ils pensums, uras da bloc e.u.v.) gia oz a disposiziun. En il rom da la legislaziun da scolina e da scola actuala na po il chantun dentant insumma betg pretender tals servetschs dals purtaders da scolina e da scola; el n'ha er nagina pussaivladad da
sa participar directamain als custs da quests servetschs.

Il program central "scola grischuna 2010" dal departament d'educaziun, cultura e protecziun da l'ambient ha l'intent da rinforzar las scolas popularas dal Grischun ils proxims onns en il senn las finamiras: simpel, fidà, unic e progressiv. En quest connex èsi previs tranter auter da constituir e d'amplifitgar las cundiziuns generalas (uras da bloc e.u.v.) che pussibiliteschan d'accordar la scola en il senn da l'intervenziun anc meglier cun ils basegns dal singul uffant sco er cun la situaziun actuala da ses ambient persunal (geniturs e.u.v.).

Sut quest aspect è la regenza da l'avis che las dumondas cuntegnidas en l'incumbensa sa laschian respunder meglier en il rom da la planisaziun da detagl dal program central "scola grischuna 2010" che en in rapport separà. L'integraziun da l'incumbensa en la realisaziun dal program central ha l'avantatg ch'ils giavischs formulads en l'intervenziun pon vegnir accentuads ed elavurads resguardond tut las proximas midadas en scolina ed en scola. Concretamain vegnan ins a stuair sclerir en il senn da questa incumbensa, sche ed en tge furma ch'i po vegnir mess a disposiziun ina spessa purschida da scolas dal di en l'entir chantun e quai integrond la dumonda dals custs senza restrenscher la voluntariadad da metter a disposiziun la purschida u la voluntariadad areguard il niz da la purschida. En spezial sto vegnir stimada la summa approximativa dals custs supplementars che vegnan probablamain a resultar per il chantun. Sco basa per schliar questa lezia pretensiusa servan tranter auter las experientschas ed ils scleriments respectivs ch'èn gia avant maun tant en il sectur da scola (tranter auter en il program central menziunà) sco er en il sectur ordaifer la scola (cumplementar a la famiglia).

La regenza è pronta d'acceptar questa incumbensa en il senn da questas ponderaziuns.

Datum: 30 da schaner 2006